[Motorisation] Application Hybrid Assistant

Bonjour , je fais tourner l'appli sur un téléphone pris sur wish pour 30 € , il est ne sert que pour ca , ca fonctionne bien , la ou je rencontre un problème c'est l'affichage de vitesse , j'ai bien lut que la vitesse compteur n’étais pas la plus juste , mais avec le réglage de base je suis a 10 km/H de différence entre le compteur et AHA , je vois une réglage dans le menu , mais pour le moment je débute sur AHA alors je demande avant de foutre ma merde .
autre question de noob , ODB LINK xl , je peus le laisser en place tous le temps ou il est preferable de le retirer a chaque fois ?
 
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Ton odblink peut rester branché en permanence sans crainte pour ta batterie (sauf si tu sors ta wature qu'une fois tous les 36 du mois).
Pour la correction de vitesse, tu peux laisser le système faire, il va corriger en fonction de la vitesse GPS de ton téléphone.
Ou tu peux mettre un coefficient manuellement, en général inférieur à 1 (tu ne peux le changer qu'à l'arrêt).

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Bonjour,
Voila je consulte ce post pour me décider moi aussi à m'en équiper, mais j'ai plusieurs questions matériels. Premièrement j'ai un Lumia 550 en retraite qui pourrais faire l'affaire que pour cet affichage, mais il est Windows phone.....Je ne sais pas si cela marchera avec le logiciel qui lui est Android.
Ensuite il faut que je m'équipe d'une prise OBDII, et là je vois des modèles à 5 euros d'autre à plus de 100 euros, pas évident de trouver le modèle pas cher mais qui fonctionne bien.
Et en dernier j'ai lu qu'il y avait une version d'un guide du HA en français que je ne trouve pas.
Merci d'avance pour vos lumières.
 
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Bonjour,
Voila je consulte ce post pour me décider moi aussi à m'en équiper, mais j'ai plusieurs questions matériels. Premièrement j'ai un Lumia 550 en retraite qui pourrais faire l'affaire que pour cet affichage, mais il est Windows phone.....Je ne sais pas si cela marchera avec le logiciel qui lui est Android.
Ensuite il faut que je m'équipe d'une prise OBDII, et là je vois des modèles à 5 euros d'autre à plus de 100 euros, pas évident de trouver le modèle pas cher mais qui fonctionne bien.
Et en dernier j'ai lu qu'il y avait une version d'un guide du HA en français que je ne trouve pas.
Merci d'avance pour vos lumières.
Et dans tous les cas, tu prends ce qui a été validé dans ce fil.
Ca te permettra d'être sûr d'avoir un truc qui marche et ainsi de bénéficier du support de l'équipe de développement.
Juste une remarque : Attention, c'est addictif:p. On se prend au jeu de freiner juste ce qu'il faut pour rester dans le vert, trouver la meilleure consommation, etc ...
 
Merci, à vous,
Je vais, après les vacances, me mettre en recherche d'un phone Android d'occase et d'un ODBLink LX pour ça. Ensuite essayer de trouver le bon endroit et la bonne fixation pour avoir l'écran visible sans qu'il ne me gène.
 
Bonsoir a tous,
J'aimerais juste vous faire un petit retour d'un petit module obd à 10 euros que je viens de recevoir aujourd'hui et qui fonctionne parfaitement...
En effet, l'odblink lx est affiché a 90 euros actuellement sur amazon et je trouve ca relativement cher !

J'ai donc trouvé ce module vendu a 12,99€ sur amazon mais était hier en promo a 11€.
Il est parfaitement détecté par mon Galaxy s4 et par Hybrid Assitant et sur le petit essai routier qui a duré 35mn ce soir, je n'ai constaté absolument aucune déconnexion. Je suis a environ 130 cycles par minutes
De plus il possède un bouton marche/arrêt, bien pratique pour le laisser brancher en permanence sans avoir peur de décharger sa batterie.

Donc pour ceux qui, comme moi, ne veulent pas investir une 100ene d'euros dans un module haut de gamme, je vous recommande ce petit module vraiment pas cher et qui marche vraiment très bien !

voici en prime le rapport "info appareil" sorti par hybrid report :

Echantillonage
Heure de départ 11/08/2018 21:26:25
Heure de fin 11/08/2018 21:58:44
Durée 32:19
Echantillons 4142
Moyenne 0.47 sec
Déviation standard 0.11 sec
Déconnexions 3
Trames corrompues 0/38,497
 
Merci du tuyau...
Je viens d'en commander un pour test...

Pour info, ma moyenne est de 0.20 sec, mais un temps inférieur à 0.5 est tout à fait acceptable...
Par contre, les déconnexions sont préoccupantes (HA essaie de se raccrocher aux branches, mais il y a quand meme des limites).
Et je préfère un truc où on ne préoccupe pas de la mise en marche et de l’arrêt.


Attention, cela ne marchera certainement pas sur gen4 (P4, Prime & CHR).
Xavier
 
En comparaison avec le LX et un Samsung S7
Echantillonage
Heure de départ
25/04/2018 06:28:29
Heure de fin 25/04/2018 06:59:15
Durée 30:46Echantillons 8778
Moyenne 0.21 sec
Déviation standard 0.08 sec
Déconnexions 0
Trames corrompues 0/60,011

J'ai un taux d'échantillonnage du double mais c'est peut être aussi le téléphone, il faudrait quelqu'un qui a le même téléphone pour affiner l'analyse.

Mais comme le fait remarquer pf78, la problématique est les déconnexions. Ce qui veut dire qu'il y a des trous dans l'espionnage. :confused:
Il y a aussi le risque que HA ne se reconnecte pas tout seul à un moment donné.

Et le plus gros risque est que le conducteur distrait par le mauvais fonctionnement soit moins attentif aux usagers de la route. o_O
 
Effectivement, mon S4 commence a vieillir un peu, ça explique peut être la moyenne de 0.4s.
Ceci dit, même a 0.4s de moyenne, les infos de HA sont rafraichies à l'écran plus de 2 fois par seconde ce qui est déjà largement suffisant !
Concernant les déconnexions je ne m'en aperçois pas du tout.

Pour un module qui coute 9 fois moins cher et qui est juste 2 fois plus "lent", c'est quand même très intéressant.

Ce matin sur un trajet de 40mn, HR m'indique 1 déconnexion seulement (et toujours aucune trame corrompues). Absolument invisible a l'utilisation donc...
 
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Mouais,
Mais ne pas espérer une bonne évaluation du glide.
Je rejoins Astrix64 Astrix64, le problème est plutôt les déconnexions.
Sur un gros trajet, avec HTC One M8 et l'odb LX :
Echantillonage
Durée 5:02:31
Echantillons 90901
Moyenne 0.20 sec
Déviation standard 0.04 sec
Déconnexions 0
Trames corrompues 0/554,218

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Bonjour,
Il me semblait avoir vu quelque part sur le forum un post détaillant les phases de fonctionnement du moteur thermique S1 / S2 /S3 /S4 mais je n'arrive pas à remettre la main dessus, quelqu'un peut-il m'aider ?
Merci.
 
Je ne sais pas si c'est la contribution de Bill Merchant sur Prius Chat dont parle François mais la voila ci-après . Maintenant il y a peut être quelque chose de plus récent .
Cdt


The Five Stages of Prius Operation

-- The Five Stages of Prius Hybrid Operation —


The computer that controls the operation of the Prius hybrid system (HSD) appears to have 5 distinct stages of operation, which I will call Stage 1, Stage 2, Stage 3a, Stage 3b, and Stage 4. (Abbreviated S1, S2, S3a, S3b, S4.) Briefly, they govern how the HSD will combine power from the Internal Combustion Engine (ICE) and to and from the battery via two motor-generators, MG1 and MG2. The following was drawn principally from my observation, after reading several posts on the subject. EV (electric vehicle) mode is distinct. I drive a 2004 "package AM" Prius.

Disclaimer: I am not an engineer or a technician. My understanding of this is not complete.

Definitions:

ICE: The internal-combustion engine.

SOC: The state of charge of the battery. (How much charge it has.) Shown by an icon with 8 bars on the MFD (multi-function display).

MG1: Motor/generator 1. Most commonly used to crank the ICE for starting, and to generate electricity from the output of the ICE, which can then help drive MG2 or charge the battery.

MG2: Motor/generator 2. Most commonly used to drive the car, alone or in combination with the ICE, and to provide regenerative braking.

(Occasionally MG1 and MG2 can act in arcane ways as well.)

Golf-Cart Mode (so called because the car is as quiet as a golf-cart): is my term for when the car is moving on electric power alone, with the ICE not running. Some have used the term “stealth†which I think sounds too militaristic for such a peaceful car, and is misleading because the car is not completely silent when moving on electric power. There is the whirr of the motor, and the crunch of tires on pavement.

EV Mode: EV Mode is when Golf-Cart mode is entered via an EV button or switch. The button is standard on European and Japanese Prius. The button or a switch can be installed on North American Prius. For DIY instructions, see Dr. Evan Fusco's article in the Knowledge Base. For a relatively easy-to-install kit, visit Costal Tech

You cannot enter EV mode if: You are in S1; your SOC is very near or below 3 bars; you are accelerating; your battery is too hot; or you are moving at 34 mph or faster. EV mode will automatically disengage when: your SOC reaches 2 bars; you step too hard on the accelerator; you reach 34 mph; or your battery gets too hot. The upper limits of speed and acceleration, and possibly the lower limit of battery SOC are different for EV mode than when Golf-Cart Mode is chosen by the computer. In EV Mode the upper limit of speed is lower, but the permitted acceleration is greater.

Normal Mode: Any time the car is not in EV Mode. In Normal Mode, the car may go in and out of Golf-Cart Mode.

I have seen references that say the transitions mentioned below depend on coolant temperature. I have also seen references to the importance that HSD gives to keeping the catalytic converter warm, to reduce emissions. I will simply refer to the system temperature in the discussion that follows.

The Stages:

S1:

In Stage 1 the ICE is cold. If not prevented by use of the EV switch, the ICE will start a few seconds after the car is powered On. Until the system reaches the S1/S2 transition temperature, the ICE will run continuously. This accounts for the anomalous observation of electric regeneration or no arrows (coasting) at the same time as a low instantaneous mpg reading. No power is being drawn from the ICE, but it is running. Also in Stage 1 you will notice that battery power is used for even mild acceleration. In Stage 1 the HSD prefers not to draw power from the ICE if it is not necessary. You cannot enter EV mode while in Stage 1.

S2:

When the system temperature reaches 40 degrees C. (104 F.) the computer goes to Stage 2 operation. The original Japanese poster gave more detail than I clearly remember, but it appears that in Stage 2 the ICE will shut off if it is not needed to provide power. At a stoplight, in S2, the ICE will stop immediately and fairly smoothly. However, the car will not go into golf-cart mode in Stage 2. It can draw power from the battery or it can recharge the battery, but will not use the battery without the ICE. I have not ascertained if you can enter EV mode from S2.

S3:

When the system temperature reaches 73 C. (163.4 F.) the computer goes into Stage 3a. In S3a the ICE will not shut off unless you come to a full stop for 5 or 10 seconds. Paradoxically, it is more reluctant to shut off than it was in S2, and in S3a it shuts off very roughly. You will feel the car shudder. But once it does shut off at a full stop in S3a, it will then be in Stage 4 operation.

Once the car is in S3a, if you reach 34 mph without having come to a full stop for 5 or 10 seconds, the car will go into S3b operation. S3b is identical to Stage 4, except that if you slow down below 34 mph and apply the brakes, you will be back in S3a. In S3 you can engage EV mode providing that you meet all the conditions for EV mode.

I have observed that at the full stop in S3a sometimes the ICE stops after 5 seconds, and other times runs for 10 seconds before stopping. I do not know what determines the difference. I have also observed more than one rough shut-down in a trip, suggesting to me that perhaps the ICE may sometimes stop roughly in S2, and may not stop immediately when you let off the accelerator in S2. I repeat that I do not clearly understand Stage 2 operation.

Coming to a full stop while in EV mode does not seem to trigger S4. You must be in normal mode when you stop in order to enter S4 operation.

S4:

Stage 4 is normal, full hybrid operation. The Prius is most efficient in S4. The car will go into golf-cart mode at the computer’s discretion. You can encourage it to do so by lifting your foot off the accelerator pedal for a moment, and then pressing on the pedal very lightly. This is known as “feathering†the pedal. Feathering does not force the car into golf-cart mode, nor is it necessary for the car to go into golf-cart mode. It merely encourages the car to do so a little bit sooner than it would otherwise do on its own. The benefit of feathering the pedal is questionable, since the computer is deciding when it thinks Golf-Cart Mode is most desirable. Increasing the time spent in Golf-Cart Mode may only increase the efficiency losses involved in charging the battery and drawing power from it. On the other hand, encouraging Golf-Cart Mode when the SOC is very high may be useful, as it creates head room in the battery to accept charge wheen needed.

Above 42 mph the ICE must spin, and will generally provide power. It is possible for the ICE to spin without providing power to the car above 42 mph, and this has been observed. But since the ICE is more efficient at these higher speeds, Golf-Cart Mode above 42 mph (Super Golf-Cart Mode) is unusual. So the maximum speed in EV Mode is 34 mph, cutting out at a tiny fraction over 34 mph, and the maximum common speed in golf-cart mode is 42 mph. You can go faster in non-EV golf-cart mode than you can in EV mode.
 
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Merci François, ce n'était pas celui-ci mais il est plus graphique pour le coup !
Dans HA (Yaris) il y a "IDLE Check", un état entre S3 et S4 mais que je ne vois pas dans le graphique.